top of page
  • Forfatters billedeVEGGIEbyAnjaRathje

Danmark på tværs - Del 3

Jylland, Fyn og Sjælland er tilbagelagt over de sidste 33 dage og nu venter turens afslutning - Solskinsøen Bornholm.

Bornholm er kåret til et af Europas smukkeste vandredestinationer – og det er bestemt ikke uden grund. Den godt 120 km lange kystrute, førte mig forbi lange strande, hyggelige fiskerlejer samt høje og spektakulære klipper.

34. dag: Rejsedag til Bornholm (inklusiv byvandring i Rønne) - 9,25 km.

I morges kørte jeg til Ystad, sammen med min mor og stedfar Ole, hvorfra vi sejlede til solskinsøen Bornholm.

Vi ankom til Bornholm sidst på formiddagen, og gik sammen en tur i øens hovedstad Rønne, som har eksisteret som købstad siden 1327.

Vi gik til Store Torv, som ligger i byens centrum. Herfra fortsatte vi til den maleriske gamle bydel med brostensbelagte gader og skæve, farverige bindingsværkshuse.

Vi besøgte øens største kirke, Sct. Nicolai Kirke, som ligger på en bakke lige ved havnen i Rønne.

Vi passerede også Rønne Theater, som er Danmarks ældste teater og har været aktivt siden 1823. Vi har for år tilbage set Bornholms Sommerrevy i det hyggelige teater - men desværre er der først sæsonpremiere på vores hjemrejsedag.

Vi nød en sen frokost på Cafe Gustav og spiste lækker is fra Nice Cream (købt hos sæsonbutikken Depotet).

Jeg er blevet kørt til campingpladsen Rønne Strand - Galløkken, hvorfra den sidste del af vandreturen sættes i gang i morgen tidlig.

Bornholm Rundt ad kyststierne - en perfekt afslutning på årets vandreeventyr.

Livet er herligt!

35. dag: Rønne til Dueodde - 36,50 km.

Dagens etape startede fra DCU-Camping Rønne Strand – Galløkken kl. 6.15 i morges.

Jeg gik på kyststien langs Bornholms lufthavn, hvorefter en trappe førte mig ned til stranden.

Turen fortsatte til Arnager Havn, der er forbundet med Nordeuropas længste træbro over åbent hav.

Jeg fortsatte på højderyggen af de stejle klinter ved Sose Bugt, og videre langs stranden, som er beklædt med strandsten og sorte skiffersten.

Herefter forbi Læsås udløb i havet og videre til Boderne, hvor pittoreske røde fritidshuse står i den lille havn.

Turen fortsatte til det hyggelige miljø ved Bakkerne bådehavn. Jeg mødtes med min mor og Ole på det populære røgeri, og nød en kold cola og pommes frites inden turen fortsatte.

Turen gik videre langs stranden frem til udløbet af Øle Å - Bornholms længste vandløb på 22 km. Jeg fulgte åen frem til vandmøllen ved Slusegård og mølledammen med de tilhørende sluser.

Jeg fortsatte forbi den bæredygtige café Pure Rainforest, hvor jeg benyttede lejligheden til at købe noget koldt at drikke.

Videre forbi det geografiske Knudepunkt. En granitsten i klitterne markerer skæringspunktet for 55 nordlige breddegrad og 15 østlige længdegrad, som er dansk normaltid.

Jeg gik ad kyststierne tilbage til stranden forbi Sommerodde og Strandmarken, hvor vindens kræfter har væltet mange fyrtræer. Benene begyndte at føltes noget tunge i det knirkende, fine og hvide flyvesand.

Fra stranden på Dueodde førte en gangbro af træ mig gennem klitterne til en stor parkeringsplads med kiosker og restaurationer. Jeg købte en is, inden turen fortsatte videre gennem et sommerhusområde frem til Dueodde Familiecamping & Hostel, hvor jeg overnatter.

Livet er herligt!

36. dag: Dueodde - Svaneke 40,50 km.

Tidlig i morges forlod jeg Dueoddes hvide klitter og flyvesand, som nu blev erstattet af fast sand der var meget behageligt at gå på.

Jeg passerede Broens Odde, Bornholms sydligste punkt, der består af en meget finkornet grøn skifer.

Videre forbi de specielle Balka sandsten, som kunne ses langt ud i havet.

Dagens etape fortsatte ad stranden til den idylliske øhavn Snogebæk og videre til Balka strand. Herefter gik jeg gennem Balka lyngområde som er kendt for sit rige fugleliv.

Jeg passerede Bornholms næststørste by Nexø, hvorefter jeg lagde sandstrandene bag mig og fortsatte til Haleklipperne – et smukt naturområde ca. to kilometer nord for Nexø.

Turen fortsatte ad zig-zaggede granitstier til den store mindesten på Malkværnskanse og videre til den interessante strandeng Skåret der rummer en rig flora.

Jeg fortsatte til Aarsdale, hvorfra jeg tog en afstikker fra ruten.

Jeg mødtes med min mor og Ole, for sammen at gå en tur i Paradisbakkerne, der er et stærkt kuperet klippeland­skab med et tæt mønster af sprækkedale.

Herefter var det tid til en lækker forfriskning hos Høstet Bornholm. Vi købte havtorn-slushice og andre specialiteter fra gårdbutikken.

Tilbage til det lille autentiske fiskerleje Aarsdale, hvorefter min mor og jeg fortsatte ad en klippesti til Svanekes hyggelige lille sandstrand Hullehavn og campingpladsen hvor jeg skal overnatte.

Efter et hurtigt bad, fortsatte vi til Svaneke – Danmarks smukkeste købstad for at spise aftensmad. Svaneke har været en kendt handelsby siden 1500-tallet, og i dag kan man smage og købe lokale fødevarer af høj kvalitet.

Teltet er sat op og jeg slapper af efter endnu en skøn dag i hyggeligt selskab.

Livet er herligt!

37. dag: Svaneke til Gudhjem - 23,95 km.

Endnu en dag startede tidligt, da jeg havde set frem til at besøge Gudhjem.

Kl. 6.30 forlod jeg Hullehavn Camping, og fulgte kyststien forbi Svaneke Havn.

Efter få kilometer nåede jeg den lille fiskerby Listed. Her passerede jeg Josina Wilhelmina - en hollandsk kuf fra Harlingen, der strandede ved Listed i 1852.

Jeg fortsatte til Bølshavn, der er kendt for sine gamle stråtækte bindingsværkshuse og stokroseidyl.

Efter en kort strækning langs hovedvejen, fortsatte turen ad små skovstier med udsigt til flotte sprækkedale og Bornholms store naturseværdighed Randkløve Skår. Klippespalten er 2-5 meter bred, 12-16 meter høj og ca. 50 meter lang.

Efter et par kilometer gik turen igen videre langs hovedvejen, forbi det tidligere fiskerleje Melsted og Gudhjem Camping hvor jeg overnatter.

Dagens etape sluttede på kyststien - tæt på vandet - helt ind til Gudhjem. Her mødte jeg et fantastisk syn. Kyststien førte mig gennem dramatiske og stejle klipper for til sidst at stå med en flot udsigt over Gudhjem havn og by.

Byen summede af liv. Kokkekonkurrencen ”Sol over Gudhjem” var i fuld gang, og madboder med specialiteter var overalt på den lille havn. Jeg havde glædet mig til at gense Gudhjem, og set frem til at smage på de mange lokale fristelser. Jeg var igen forbi Høstet Bornholm, for at få deres forfriskende havtorn-slushice.

Jeg mødtes med min mor og Ole i Gudhjem, og sammen spiste vi frokost i byen. Efterfølgende gik vi en tur i byens hyggelige gader - forbi Gudhjem Kirke, som er opført i granitkvadre, og skib, tårn og apsis er belagt med skifertag. Videre forbi Gudhjem Mølle, som er Danmarks største gamle vindmølle.

Vi fulgtes tilbage til Gudhjem Camping, hvor vi nød eftermiddagssolen, inden de kørte videre igen.

Endnu en eventyrlig dag er gået - og nu ligger jeg i teltet og slapper af.

Livet er herligt!

38. dag: Ø-hop til Ertholmene - 8,45 km.

Jeg stod op til en meget varm dag, og det var derfor skønt af dagens etape var utrolig let.

Jeg havde planlagt et Ø-hop til Danmarks østligste punkt – Ertholmene, som består af øerne Christiansø, Frederiksø og fuglereservatet Græsholmen.

Efter 1 times sejlads med Christiansøfarten ankom jeg, sammen med min mor og Ole, til en af Danmarks smukkeste og mest særprægede historiske havne - Christiansø.

I havnen lå det flotte skoleskib Georg Stage, som er et dansk stålskib fra 1934, rigget som 3-mastet fuldrigger.

Jeg nød en afslappende dag på den lille øgruppe der rummer en fantastisk blanding af enestående natur, rigt fugleliv og historiens vingesus.

Vi var tilbage i Gudhjem kl. 15.00 og gik en kort tur i byen.

Herefter kørte vi til vingården Lille Gadegård, hvor vi nød deres mousserende frugtvine.

Vi fortsatte til Snogebæk, hvor jeg var for et par dage siden. Her gik vi en tur, og oplevede den hyggelig havnestemning.

Vi sluttede dagen af hos Levertranfabrikken i Snogebæk, hvor vi spiste lækker pizza.

Nu er jeg tilbage på Gudhjem Camping, hvor jeg ligger i teltet og slapper af.

I morgen venter flere flotte naturoplevelser og igen en meget varm dag.

Livet er herligt!

39. dag: Gudhjem til Sandvig - 33,55 km.

Jeg stod tidligt op, da teltet føltes som en sauna.

Dagens etape startede kl. 6.30. Jeg gik ad små skovstier og gode kyststier langs nogle af Bornholms største attraktioner.

Turens første 6 km gik ad en smuk kystrute og skovstier til Helligdomsklipperne, hvor jeg undervejs var helt tæt på de dramatiske sprækkedale og havde udsigt til spektakulære klippeformationer. Flere steder fulgte jeg trapper ned til kysten for at se attraktionerne helt tæt på - bl.a. grotten Sorte Gryde.

Turen fortsatte til indgangen til den naturfredet sprækkedal Døndalen. Jeg gik fra ruten, og ind i den smukke og frodige dal. Midt i dalen løber Døndaleåen, og med sit fald på 20 meter er det Danmarks største vandfald.

Jeg gik tilbage til ruten og videre ad cykelstien på hovedvejen til den lille by Tejn. Herefter fortsatte turen igen ad hyggelige kyststier frem til Allinge, hvor jeg bl.a. passerede Æggehønen – en såkaldt vandreblok på stranden.

Dagens etape fortsatte på cykelstien til Sandvig, hvor jeg mødtes med min mor og Ole.

Vi gik sammen rundt om Hammerknuden – et stort og flot naturområde med mange vandrestier i kuperet terræn.

Vi passerede Hammerodde Fyr, der blev opført i 1895 på Bornholms nordligste spids.

Vi fortsatte forbi Salomons Kapel – en lille kirke der blev bygget i 1300-tallet til områdets mange fiskere.

Efter en pause i Hammerhavn fortsatte vi forbi den smukke Opalsø, med det grønne vand, der er omgivet af stejle klippesider. Søen er et levn fra den tid, hvor stenarbejderne brød granit her.

Vi tog en afstikker til Hammeren Fyr, hvorfra vi nød en flot udsigt.

Turen fortsatte til dagens destination - Sandvig Familecamping, hvor teltet er sat op for sidste gang.

Livet er herligt!

40. dag: Sandvig til Rønne - 33,50 km.

Jeg stod op kl. 5.30, og fik teltet pakket sammen i tørvejr.

Dagens etape startede kl. 6.30 langs Hammersø - tilbage til Kyststien ved Hammerhavn.

Jeg gik i regnvejr til slotsruinen Hammershus, hvorefter turen fortsatte ad skovstier gennem Slotslyngen og videre ad klippestier til den lille by Vang.

Herefter fortsatte turen ad stejle skovstier, forbi en gammel vandmølle fra 1810 og videre til det barske klippeparti Jons Kapel. Jons Kapel er en tør ovn, som er opstået af bølgernes slag mod klippen.

Kort efter Jons Kapel blev skovstierne erstattet af en lille asfalteret vej, som gik forbi de tidligere fiskerlejer Teglkås og Helligpeder. En stemningsfyldt strækning med idylliske gamle huse, der falder smukt ind i landskabet.

Vejret begyndte at klare op, og jeg fortsatte ad en grussti til Hasle, hvor jeg mødtes med min mor og Ole ved Silderøgerierne.

Efter en kort pause, gjorde min mor mig selskab på turen.

Vi gik ad en smuk skovsti langs kysten med kig til fine badestrande.

En kort strækning langs stranden blev afløst af noget der nærmest lignede et goldt månelandskab. Den menneskeskabte kyststrækning kaldes Kultippen, og er resultatet af affaldsprodukter fra kulgravning, som blev hældt ud over de stejle skrænter.

Videre på turen passerede vi Pyritsøen og senere det idylliske Sorthat Odde.

Vi fortsatte ad den fine og skyggefulde skovsti til Rønne, forbi Rønne Lystbådehavn Nørrekås og Rønne Havn.

Dagens etape sluttede langs kirkegården til Kastellet. Det hvide kasteltårn ligner en rundkirke, men det er opført som et kanontårn i 1687 til beskyttelse af Rønnes Havn.

Fra Kastellet gik turen ad de små stier på Galløkken, tilbage til DCU-Camping Rønne Strand – Galløkken, hvor jeg startede for 6 dage siden.

Efter 40 dage og 1435 km er målet nået. En fantastisk følelse, men også vemodigt at det nu er slut.

I morgen er det hjemrejsedag og en dag uden vandrestøvlerne på.

Hjemme venter Henrik og endnu tre ugers ferie.