top of page

Vinterfjeld i Bergsjøområdet

Opdateret: 9. apr. 2020

Norge marts 2019

Aktiv ferie er den bedste ferieform for mig. Kombinationen af fysisk aktivitet og efterfølgende afslapning er for mig velvære for krop og sind.

Vinterfjeld og skiferie er ren luksus i forhold til vandring med tung rygsæk og overnatning i telt på sommerfjeldet. Efter en aktiv dag ude i sneen venter afslapning på et dejligt varmt hotelværelse samt servering af en tre retters middag.

Min mand Henrik har tilbage i 2015 introduceret mig til langrend og det norske vinterfjeld. Først var jeg ikke videre begejstret, men i dag nyder jeg at komme ud på løjperne. Jeg er særligt tiltrukket af turene i fjeldet udenfor løjperne, og jeg håber at finde mod til at gå hytte til hytte indenfor de kommende år.

VEGGIEbyAnjaRathje på vinterfjeld

I år vendte vi tilbage til Bergsjøområdet, som ligger i Hallingdalens landskab op til fjeldet Reineskarvet. Det har for mig været trygt at kunne gå de samme velkendte ture på løjperne som de foregående år. Efter et par dage med skiene på følte jeg mig tilpas - jeg var i et med naturen. I Bergsjøområdet er der skiture for enhver – uanset kondition og skifærdigheder. Du kan vælge korte og lette ture. Tilsvarende har du også mulighed for at tage på lange og mere udfordrende ture i kuperet terræn.

Vi rejste med Ruby Rejser og bestilte værelse på Rødungstøl Høyfjellshotell. I prisen var der inkluderet morgenmad, selvsmurt frokostmadpakke og tre retters aftensmad.

Inden bookning af rejse og hotel havde jeg kontaktet Rødungstøl Høyfjellshotell, for at undersøge om jeg kunne få vegansk mad til dagens måltider. Det var muligt, og jeg havde været meget spændt på, hvad jeg kunne forvente. Jeg havde for en sikkerhedsskyld medbragt lidt supplerende mad, men det havde ikke været nødvendigt.

Hver morgen stod jeg op til et fint morgenbord. Der blev serveret havregrød med kanelsukker og et lille udvalg af morgenmadsprodukter med havremælk. Herudover div. brød med vegansk pålæg, veganske oste, marmelade samt forskellige grøntsager og frugt. Jeg kunne spise mig dejlig mæt til morgenmad, og jeg havde samtidig mulighed for at smøre en god madpakke, som jeg kunne medbringe på tur.

I stedet for en selvsmurt madpakke bestod frokosten af medbragt quinotto fra Ø-gården. Når det er koldt, holder jeg meget af at spise noget varmt. Quinottoen tilberedte jeg om formiddagen i min thermobox small fra YUMMII YUMMII, inden vi tog på tur. Efter nogle timer på ski var det fantastisk at åbne thermoboxen og nyde en tiltrængt og velsmagende varm frokost.

Efter dagens skitur så jeg frem til afslapning og servering af en tre retters middag. Jeg nød at sætte mig til bords uden at tænke på madlavning.

Den norske madkultur er som at være tilbage i en tidslomme. Maden minder meget om middagsretter serveret i 80’erne og nogle retter endda tidligere endnu.

Forretten var ofte en suppe, men et par gange fik jeg også serveret en let salat.

Hovedretten var i overensstemmelse med hvad der blev serveret til min mand og hotellets andre carnister. Fik de wienerschnitzel, så fik jeg en vegansk schnitzel. Fik de bøf, så fik jeg grøntsagsdeller. Fik de chili con carne, så fik jeg chili sin carne.

Desserten i Norge er ofte fromage, budding eller frugtgelé. Jeg fik bl.a. serveret frugtgrød med soyafløde, chokolademousse med vaniljecreme og is med frugtsovs.

Hver dag fik jeg også serveret vegansk kage til min aftente. Dog ikke en ny variant – men det gjorde heller ikke noget.

Jeg har været meget tilfreds med mit ferieophold på Rødungstøl Høyfjellshotell. Personalet på dette fjeldhotel har hver dag serveret velsmagende vegansk mad til mig. Vi rejser meget i Norge, og jeg ved hvor svært det kan være at finde veganske varer i landets små byer. Samtidig kender jeg de norske priser på grøntsager og veganske produkter, som bestemt ikke er billige. Jeg har været utrolig taknemmelig for, at jeg dagligt har kunne mæske mig i lækre avokadoer, havremælk og andre veganske produkter, velsmagende middagsretter og skønne desserter. Jeg giver mine varmeste anbefalinger til at opleve dette fine fjeldhotel og den skønne natur i Hallingdalens sneklædte landskab.